עדכונים במייל

פוסטים אחרונים מהבלוג

ויראלי

default icon

מטמקא לסמקא: 6 קטנות על xnet

0

פורטל נולד. זה לא שמו של ריאליטי חדש אלא אתר הלייף סטייל החדש שהצטרף אמש לרשת הישראלית. xnet הוא תאום חורג ל-ynet שנולד 11 שנים אחריו. צמד חמד. השני, “טמקא” באותיות המקלדת, החל כאתר חדשות והתפתח לפורטל תכנים והראשון, “סמקא” מתחיל את דרכו כפורטל פנאי מגזיני ומי יודע לאן יגיע.

כל מהנדסי הבניין באתר b144

היחסים בין שני אלה מסקרנים. כמיטב המסורת המוזסית הילדים במשפחה נוטים להילחם זLogoEditor3_235ה עם זה על טריטוריה ולבסוף מוצאים את מקומם. “כלכליסט” דרך ל-ynet על כל האצבעות ועד היום נשאר כמום בלבו, One מתחרה בערוץ הספורט של ynet, ידיעות אחרונות מתחרה ב-ynet מיומו הראשון, בעתיד גם באייפד ו-mynet נכנס לא פעם לטריטוריה של ynet ולהפך.

xnet עוד עשוי להתגלות כברכה ל-ynet שהלך והתברדק בשנים האחרונות ואולי יאפשר לו לחזור לשורשים ולהיות אתר חדשותי מצוין. xnet, כמו ynet, הוא הבייבי של מרים נופך מוזס (“מימי”), האשה הראשונה של “לאשה” שתרומתה לרשת הישראלית גדולה בהרבה מכפי שאנשים יודעים. האתר החדש הוקם בהשקעה של כמה מיליוני דולרים, גרושים בהשוואה לסכום שהושקע ב-ynet בזמנו וכלום זמן ביחס לארבע השנים שעברו על ynet באוף ליין.

למי שלא ידע הייתי שנים רבות בטמקא ועכשיו כבר לא ועורך xnet הוא אילן יצחייק, איש מוכשר שהיה עורך משנה ב-ynet וזו חבה לו חוב גדול. בזאת סיכמנו את הגילוי הנאות.

imageimage

משמאל: החלק העליון בהומפייג’ xnet. מימין: החלק התחתון

 

1. אתר ויזואלי מאיר עיניים

סוף סוף אתר תוכן שנותן מקום לתמונות. xnet נותן כבוד לתמונות. בראש האתר מתנוססת תמונת סטריפ ברוחב 500 פיקסלים וגובה של כ-1500 פיקסלים! ולאורכה משובצות הפניות לכתבות. גם התמונות בכתבות (למשל, כאן), שמות דגש על הפן הוויזואלי באופן שמזהה נכון את התעייפות היוזרים מטקסטים ומשיכת העין לתמונות אטרקטיביות שמעבירות את הסיפור לא פחות טוב ולעתים אף יותר. נגן הפלאש היפהפה ברוחב 735 פיקסלים מאפשר לצפות בסרטונים היישר מתוך ההומפייג’ מבלי לזרוק את הגולש לדפים פנימיים ואפילו אפשרות אמבד שממש עובדת!

2. ממשק עמוס

בניגוד להערה הקודמת, הממשק של xnet נראה חצי אפוי, כאילו ביקשו לאפיין אתר ויזואלי ומינימליסטי אך בדרך נזכרו להוסיף עוד ועוד מרכיבים לתבשיל. זו גישת “העמס על הגולש” שדוגלים בה פורטלים ישראלים והיא מפספסת לחלוטין את המטרה בעיני. הסטריפ הוויזואלי המרשים לכוד בין שלושה טורים צרים משמאל וטור ימני צר. בהמשך דף הבית עובר לשני טורים ואז מתאחד לטור אחד, לכל אורכם משובצים פריטי תוכן וגלילה בלתי נגמרת.

ב-2011 אי אפשר להעמיס כל כך הרבה על הגולש, גם אם הוא ישראלי. הקריאה בהומפייג’ אינה נוחה לעין ומאמצת את היוזר לחלק את הקשב בין פריטים רבים המצטופפים אנכית. במצב הנוכחי אין לי ספק שחלקים גדולים מדף הבית אינם אפקטיביים כלל (מה שאפשר לבדוק בבדיקת שימושיות). הומפייג’ אמור לקדש היררכיה, לסדר לנו את התכנים באופן שנוכל להבחין בקלות בתוכן אטרקטיבי שמעניין אותנו. מבחינת xnet הכל חשוב: התכנים המגזיניים, הטורים האישיים, הבלוגרים, הסרטונים. הטקסט בדפי הכתבה לכוד אף הוא בטור צר מדי ואינו נוח לקריאה, בניגוד לאתר רחב הידיים באופן שמותיר חללים לבנים מיותרים.

imageimage

מימין: דף כתבה. משמאל: טופס תגובה מורכב

3. זה לא אישי אך קשה לגלות

אתרים המתחשבים בקוצר הרוח הגובר של היוזרים מעמידים לרשותו כלי Discovery המאפשרים לו לגלות תכנים רלוונטיים על פי פופולריות (הכתבות הנצפות והמוגבות ביותר), על פי קהילה (כתבות שחברים שלך אהבו), על פי הקשר (תכנים הדומים לתוכן שזה עתה קראת) ומותאמות אישית (כתבות שחשבנו שתאהב על פי הרגלי הגלישה שלך). ב-xnet אין אף אחד מאלה ויש בכך כדי להפחית את הסיכוי שגולש יימשך לקרוא באתר ולפגוע בזמן השהייה באתר.

חסרה גם אפשרות לקריאה מהירה של תכנים (כגון ה-Quick Read של האפוסט) והפצה לרשתות חברתיות היישר מההומפייג’. האינטגרציה עם פייסבוק, על אף שהיא פועלת, לא מספקת כל ערך מוסף למשתמש והאזור האישי בלתי מפותח עדיין. ומה לגבי ערוצי סינדיקציה? רסס לערוצים, אפשרות להתעדכן בתכני כל ערוץ במייל, בטוויטר או בדף פייסבוק? כרגע אין באופן שלא הולך לקראת הגולש.

4. האם צריך עוד פורטל?

xnet הושק ארבעה ימים לפני שיגיח לעולם Fashion Forward, אתר האופנה החדש של מאקו המתבסס על בלוג אופנה שנרכש על ידי קשת לפני מספר חודשים. את האחרון טרם ראיתי, אך אם יתברר שהוא בחר בגישה בוטיקית, ורטיקאלית יותר המתמקדת באופנה זה עשוי לשחק לטובתו. כי xnet אמור לשרת את כל חטיבת המגזינים של ידיעות אחרונות והוא מתפרש על פני תחומי פנאי שונים (אופנה, יופי, עיצוב, משפחה, אדריכלות, יחסים, טיולים ועוד) ואילו הגולשים נוטים יותר ויותר לצריכה ורטיקאלית ומצומצמת יותר של תכנים עם הזמן. ככל שהתכנים מזוהים עם נושא מסוים ופונים לטווח גילאים ומיגדר מסוים כך תגבר הרלוונטיות שלהם. 

5. להמציא מחדש את הטוקבקים

הטוקבקים הם הרוח הרעה של הרשת הישראלית. בכסות חופש ביטוי הם מעודדים שיסוי, הסתה לרצח, טמטום ושנאה. הם מעודדים פחדנות ומאפשרים לאנשים לברוח מאחריות. למרות פגיעתם הרעה המשקל הסגולי שלהם אפסי והם אינם מאפשרים לרוב צבירת מוניטין ואפשרות לאנשים לעמוד מאחורי דבריהם באופן שמטפח קהילה. xnet עשה טוב בהקשר זה כאשר הבחין בין תגובות לפוסטבקים, תגובות מורחבות של גולשים מזוהים המאפשרות גם לצרף תמונה לתגובה, אם כי התוצאה הסופית הופכת את הטוקבק לפעולה מאוד מורכבת, כי מי מבדיל בין תגובה, פוסטבק, המלצה או טיפ? בעיני טוב היו עושים אילו היה ניתן מעמד מועדף לגולשים מזוהים ואפשרויות שמציפות תוכן רלוונטי בתגובות (למשל, לעקוב אחר מגיבים ממש כמו בטוויטר). הטיפים, כדאי לציין, נאגרים לערוץ תוכן נפרד בשם זה והושקעה בכך מחשבה נבונה על שימוש חוזר בתכנים.

6. יצליח לא יצליח?

על אף החסרונות הבולטים של xnet, סביר להניח שהאתר יצליח. גם משום שעובדים שם אנשים מוכשרים, גם מפני שיש בו תכנים, כותבים טובים ובלוגרים מושכי קהל, אך בעיקר בזכות המכונה השיווקית של ידיעות אחרונות והקידומים דרך העיתון ו-ynet. למרות עושר התכנים והמדיה הנדיבה, האתגר העומד בפני האתר לכבוש את לב הגולש הוא מורכב ולא כרוך רק בהשקעה כספית.

תגיות: , , ,



לחצו לייק ותקבלו את
הסיפורים הכי מעניינים
בנושא:
חורים ברשת
  1. בקיצור אתר לנשים,
    לטיפשה באינטרנט.

  2. רגע, אין RSS? או שהם הסתירו אותו ממש טוב?

  3. איתי, כנראה שאין

  4. נקודת מוצא:
    1. אני לא קהל היעד
    2. אני לא מומחה ב”לייפסטייל”.

    אבל בהנחה ששני הקודמים נכונים, אני חושב שגם אנשים שכן מבינים בלייפסטייל והם בקהל היעד רוצים מוצר שנוח להשתמש בו. אני לא בטוח שזה המוצר שהם קיבלו. אחרי המגניבות הראשונית יש עומס יתר ויזואלי כרוני בממשק, עם יותר מדי קטגוריות ותתי קטגוריות מאד מגניבות. נכון שצריך פחות היררכיה מאתר חדשות, אבל עומס יתר ויזואלי מקשה על ההנאה לטווח ארוך (אם כי מרשים לטווח קצר).

    אני חושב שזה מיזם שמתכונן לעליית הטאבלטים ופחות מדבר עם האינטרנט של הדפדפנים. רק צריך לזכור שבעולם שלנו החוכמה היא להביא פחות תוכן לאדם ולא יותר תוכן, כי מה שקרה כאן זה שלאנשים שמתעניינים בתחום יש עכשיו עומס יתר…

    ובנוגע למיזם עצמו – במקום שיש צורך יהיה תמיד מי שמוכן לספק את הצרכים… כך שעצם הצורך בקיום המיזם לא מוטל בספק, רק המימוש שלו.

  5. פינג: מסלונה ועד xnet: זירת הלייפסטייל מתעוררת לחיים | יחסי ציבור ואסטרטגיה

  6. השאלה הבוערת היא האם האתר החדש יגרום לירידה בכמות הציצים המופיעים ב-ynet (כ-6 חדשים ביום), כלומר האם ציצים שהיו עד היום מגיעים ל-ynet ימצאו דרכם ל-xnet על חשבון ynet, או שיימצא פיתרון של הפניית צרכני הציצים מהעמוד הראשי של ynet לאתר xnet כפי שנעשה היום עם mynet.

Performance Optimization WordPress Plugins by W3 EDGE
Google Analytics Alternative חורים בפייסבוק: הצטרפו ל-40,000+ החברים שלנו ולא תפספסו